Asuntojen stailaaminen ja sen merkitys myyntiprosessissa
8.11.2023
Panostamme välitystoiminnassamme vahvasti laadukkaisiin valokuviin ja myyntiesitteisiin. Tästä syystä kohteemme stailataan valokuvauksen yhteydessä. Yhteistyökumppanimme m2 Median Head of Design Jenni Laitinen kertoo tarkemmin stailauksen käytännöistä, ja kiinteistönvälittäjämme Mia Hollands valottaa stailauksen merkitystä asunnon myynnin näkökulmasta.
Asunnon myyntistailauksen merkitys
”Myyntistailauksen tärkeimmän tavoitteen voisi tiivistää asunnon potentiaalin maksimoinniksi. Jokainen stailaus suunnitellaan yksilöllisesti mahdollisen ostajakunnan näkökulmasta, nostaen esille erityisesti heille merkityksellisiä kodin ominaispiirteitä. Tiloja myös selkeytetään karsimalla ylimääräisiä tai henkilökohtaisia tavaroita, jotta mahdollisen ostajan on helpompi hahmottaa tilojen mahdollisuudet sekä visioida itsensä asumaan sinne.
Stailaamisen yhteydessä korostetaan tilan parhaita puolia ja kiinnostavia yksityiskohtia, kuten arkkitehtuuria, näkymää tai pintamateriaaleja. Stailaaja myös varmistaa avaruuden tunnun, siirtämällä esimerkiksi huonekaluja ja maksimoimalla tilaan virtaavan luonnonvalon. Lisäksi stailaaja pyrkii muodostamaan eri tiloista yhtenäisen kokonaisuuden.
Stailaaja tuo myös mukanaan sisustusesineitä ja -tekstiilejä sekä tunnelmaa luovia asioita, esimerkiksi herättämällä ruoanlaittofiiliksen keittiöön tuotujen tuoreiden hedelmien, yrttien ja mausteiden avulla. Kylpytiloihin arjen luksusta ja spa-tunnelmaa voidaan puolestaan luoda korkealaatuisilla kynttilöillä, pesuaineilla ja pyyhkeillä. Me m2 Medialla suosimme tässä skandinaavisia ja suomalaisia design-tuotteita sekä laadukkaita luonnonmateriaaleja.
Stailaus toteutetaan aina tiiviissä yhteistyössä ammattivalokuvaajan kanssa. Kahden ammattilaisen asiantuntemuksen yhdistyessä saavutetaan näin paras mahdollinen lopputulos”, Jenni kuvailee.
Entä miten stailaaminen vaikuttaa myyntiin?
”Viimeistellyt kuvat tuovat huomattavasti lisäarvoa myyntiin. Kuvista välittyvä kodikas tunnelma on todella tärkeä, sillä emme myy vain asuntoja, vaan koteja. Karsimalla henkilökohtaisia esineitä kodista tulee myös helpommin lähestyttävä ja ilmavampi, ja huomio kiinnittyy tavaroiden sijaan kodin ominaispiirteisiin.
Lisäksi stailatusta asunnosta voi ammentaa inspiraatiota. Myyjä saa siitä vinkkejä tuleviin asuntoesittelyihin ja mahdolliset ostajat ideoita asumiseensa, esimerkiksi kuinka sermeillä lastenhuone taipuukin useamman lapsen tarpeisiin.
Kuvat ovat tärkeitä myös myyntiprosessin kannalta. Tasokkaat kuvat tyypillisesti pysäyttävät ja puhuttelevat, ja sen myötä ihmisiä tulee esittelyyn enemmän tutustumaan kohteeseen tarkemmin.
Erityisesti haastavissa markkinatilanteissa tällä on iso merkitys. Kun yhteydenottoja ja kiinnostusta kohteeseen on enemmän, se voi johtaa lyhyempään myyntiaikaan – ja mahdollisesti syntyvän kilpailun myötä myös parempaan myyntihintaan”, Mia summaa.
Avainsanat: asunnonmyynti, Asuntokauppa, asuntostailaus, Kiinteistönvälittäjä, Kiinteistönvälitys, myyntistailaus, Sisustus, stailaus, Westhouse,